Van de Kerkenraad Van de Kerkenraad
Beste mensen,

We hebben vorige maand als kerkenraad besloten om verder uitvoering te geven aan het Gebouwenbesluit. Daarom is de werkgroep Verbouwing Drumptse Kerk gevraagd de werkzaamheden weer op te pakken. Dit heeft tot nogal wat reacties geleid van mensen die per brief hun ongenoegen aan de kerkenraad hebben kenbaar gemaakt. Met name de toon van sommige brieven is van zodanige aard dat onze voorzitter, Bart Schadee, heeft besloten af te treden. Het her en der nadrukkelijk uitgesproken wantrouwen is voor hem de druppel geweest die de emmer heeft doen overlopen. Tijdens een extra kerkenraadsvergadering op maandag 8 november jl. is deze situatie uitvoerig besproken in aanwezigheid van de voltallige kerkenraad. De leden van de kerkenraad hebben met grote verslagenheid kennis genomen van het aftreden van Bart Schadee.

Volgens ons ligt het probleem niet meer in de discussie zelf, maar in de overbrugging van de tegenstellingen. Het overdoen van de discussie zal daar geen verbetering in brengen. Wij willen positief naar de toekomst kijken en daarin verdere stappen zetten, daarom hebben wij op dit moment geen behoefte aan een gemeentevergadering, omdat wij dan in de tegenstellingen zullen blijven steken.

De felle toon én het gebrek aan vertrouwen, zoals verwoord in sommige brieven betekent ook dat de kerkenraad als geheel op deze manier niet verder kan. Wij maken daarom pas op de plaats en we hebben aan onze classispredikant dr. Jaap van Beelen gevraagd ons te helpen uit deze impasse te komen. Praktisch gezien betekent het dat wij alleen nog lopende zaken zullen afhandelen, die nodig zijn om als PGTiel te kunnen blijven functioneren. Frank de Haan, voorzitter van het College van Kerkrentmeesters, is bereid gevonden om tijdelijk het voorzitterschap van de kerkenraad op zich te nemen.

Rest mij te melden dat Leendert Halter naar aanleiding van het kerkenraadsbesluit van 13 oktober 2021 heeft besloten terug te treden als ouderling. Verder hebben Oriana Poldervaart en ikzelf, om andere redenen, besloten om per 1 januari 2022 te stoppen als penningmeester van het College van Kerkrentmeesters, resp. als scriba.

Watze Elgersma (scriba)