In memoriam - Jenny van der Veen

Jenny’s 1e periode in Wadenoijen (1983-1989)
Zij is op 34-jarige leeftijd als eerste vrouwelijke predikant in Wadenoijen op 11 december 1983 bevestigd. Jenny was toen net afgestudeerd als predikant en voor het eerst beroepen.
Voor beide partijen een grote uitdaging en zeker in de Betuwe. In die tijd werd het beroep dominee veelal door mannen bekleed.
In de Classis Tiel werd Jenny door enkele collega’s niet geaccepteerd en doelbewust genegeerd. Enkel en alleen omdat ze vrouw was. Dit ging zo ver, dat bij haar intrede in 1983 zij een brief ontving van een collega-predikant uit de Betuwe, waarin haar uitdrukkelijk géén gezegende ambtsperiode toegewenst werd.
Ook in Wadenoijen bleven enkele mensen voorgoed uit de kerk weg. Men kon niet leven met een vrouw op de kansel.
De kerkenraad van Wadenoijen heeft haar altijd volledig gesteund. Dat blijkt uit het feit dat een kerkenraadslid van Wadenoijen tijdens een Classicale vergadering het woord nam en fel van leer trok, dat hij de behandeling van enkele collega-predikanten ten op zichte van onze predikant niet kon en wilde accepteren en de vergadering verliet.
Gezegd dient ook te worden dat Jenny door enkele predikanten uit de Classis wel goed ondersteund werd, in het bijzonder door predikant Co Brevet.
In het dorp Wadenoijen was Jenny een graag gezien persoon die contact had met kerkelijke en niet kerkelijke mensen.
Wanneer Jenny merkte dat ergens in het dorp geestelijke of andere hulp nodig was in een gezin en het gewenst was, dan was ze er.
In 1989 heeft Jenny een beroep uit Muiderberg aangenomen en Wadenoijen verlaten.

Jenny’s 2e periode in Wadenoijen (1996-2004)
Allereerst een stukje geschiedenis van Wadenoijen om te begrijpen in welke uitdagende omstandigheden Jenny haar werk ging uitvoeren in deze nieuwe periode.
Kort nadat Jenny was vertrokken naar Muiderberg werd er in Wadenoijen een andere predikant bevestigd. Dit is uitgelopen op een catastrofe voor Wadenoijen, na 2 jaar werd deze predikant door de PKV op non-actief gezet op grond van artikel 13.10.
In die tijd, tot het opnieuw beroepen van Jenny, was de kerkelijke gemeente Wadenoijen totaal uiteengevallen.
Met als gevolg dat er geen draagkracht meer was op bestuurlijk en financieel gebied en de predikantsplaats werd opgeheven.
In november 1995 is er een nieuwe kerkenraad gevormd om de predikantsplaats terug te krijgen. Wadenoijen kreeg toestemming van de PKV om een getermineerd beroep uit te brengen op voorwaarde dat we probeerden een samenwerkingsverband met Tiel te realiseren.

Naar aanleiding hiervan heeft de kerkenraad van Wadenoijen Jenny in Muiderberg bezocht met het verzoek of ze bereid was terug te keren naar Wadenoijen.
In dat gesprek was Jenny iets terughoudend maar wees het verzoek niet af. Tijdens dat bezoek kwam Karel (haar echtgenoot) de kamer in en riep: “Hoi Wadenoijen wat komen jullie doen?”.
De aanwezige kerkenraadsleden zeiden: “Wij komen vragen of jullie weer terug willen komen naar Wadenoijen”. Zijn antwoord: “Liever gisteren dan vandaag” had tot gevolg dat Jenny’s terughoudendheid verdween.

Met deze groep kerkenraadsleden is Jenny in 1996 gestart om de kerkelijk gemeente in Wadenoijen opnieuw op te bouwen. Dat was een pittige periode,
Jenny heeft in die periode van nul af aan moeten beginnen. Eenieder moest eraan wennen dat in de voorbije jaren  de tijden waren veranderd voor zowel de gemeente als voor Jenny.
Na de fusie met de Hervormde Gemeente Tiel in 1998, had deze te maken met 2 zieke predikanten met als gevolg dat Jenny ook de dringende en nodige werkzaamheden in Tiel moest uitvoeren.

Het overlijden van Jenny van der Veen vervult ons met rouw. Haar duidelijke korte preken zullen ons altijd in herinnering blijven, waarin zij ons voorhield: neem het geloof en het leven niet loodzwaar.
Zij wilde altijd zichtbaar zijn in de gemeente, regelmatig kon je haar in het dorp tegenkomen op haar witte fiets: fietspastoraat!
Ook tijdens de periode dat ze in een andere gemeente haar werk verrichtte, begeleidde ze nog gemeenteleden in Wadenoijen tijdens ziekte of overlijden.
We zullen haar woorden en haar gulle lach missen.

A.M. van Heerewaarden
(oud-voorzitter  kerkenraad Wadenoijen)