Actie Kerkbalans als abonnement?! Actie Kerkbalans als abonnement?!
Binnenkort start weer de Actie Kerkbalans, een actie die aan gemeenteleden vraagt om een jaarlijkse bijdrage in de kosten van de kerk. Want het kost (veel) geld om de kerk in stand te houden. Misschien kunnen we dat nog beter duidelijk maken als je dat omrekent in een maandbedrag, bijvoorbeeld zoals bij een abonnement. Want we hebben allemaal wel ergens een abonnement op en meestal betaal je dat per maand.

Als je dat nu eens ‘doortrekt’ naar de kerkelijke bijdrage, misschien dat mensen dan bedenken, mijn abonnement kan wel eens wat omhoog. In de Amersfoortse Veenkerk hebben ze dat idee in de praktijk gebracht door een zeer toegankelijk filmpje: ‘Een abonnement op de kerk?’ We mochten dit filmpje van hen gebruiken voor onze website.

We hopen dat het de mensen aan het denken zet, de kerk kost geld en we zijn er gezamenlijk verantwoordelijk voor. Van jaarbedrag naar maandbedrag, het is even omdenken. Maar door dat te doen, zie je wat de kerk je per maand zou ‘kosten’, en realiseer je je misschien dat dat bedrag best wat omhoog kan.