zondag 10 maart 2019

Locatie:
 Dominicuskerk Spuistraat 12 te Amsterdam

Waarom een klimaatmars?
God schiep een prachtige aarde. Hij geeft ons de opdracht om te zorgen voor dat wat Hij gemaakt heeft. Vandaag de dag zien we echter dat Gods aarde ernstig aangetast wordt, voornamelijk door onszelf, de mens.

De opwarming van de aarde heeft over de hele wereld gevolgen voor de natuur (overstromingen, droogte, afname biodiversiteit), onze gezondheid (voedseltekorten, hongersnoden), veiligheid en voor de beschikbaarheid van voedsel en water. Door de uitstoot van broeikasgassen zit er nu 40 procent meer CO2 in de lucht dan een paar eeuwen geleden.

Wetenschappers denken dat we de gevolgen waarschijnlijk nog kunnen beheersen als we de stijging weten te beperken tot 1,5 à 2 graden. Dat kan alleen als de wereldwijde CO2-uitstoot in 2050 drastisch is verlaagd. Maar met de huidige maatregelen die door de overheid gesteld zijn, zullen we deze beperking nog niet bereiken.

Verlangen naar herstel
Daarom lopen we op zondag 10 maart mee met de klimaatmars tezamen met duizenden sympathisanten, omdat we graag aandacht van de regering willen vragen voor de toestand van de aarde, maar ook ons eigen aandeel hierin willen erkennen. Het lopen van de klimaatmars is een uiting van ons verlangen naar heelheid van de aarde en laat onze hoop zien op maatregelen die leiden tot herstel van de schepping. We geloven dat herstel komt van God, maar ook een proces is waarin we ook zelf van betekenis kunnen zijn.

Programma
We verzamelen met alle deelnemende gelovigen en kerken om 12.15 vóór de Dominicuskerk (Spuistraat 12 te Amsterdam), om met elkaar te starten met gebed.

12.30                     Start met een gezamenlijke opening en gebed.
13.00                     Start klimaatmars
16.00                     Einde klimaatmars
17.00                     Gebedsdienst voor de schepping in de Noorderkerk

Bekijk voor meer informatie de webpagina groenekerken.nl/klimaatmars.

Deelname
Vergeet niet om uzelf en overige deelnemers aan te melden.
Dit kunt u doen via het inschrijfformulier

We hopen u en uw gemeente(leden) te ontmoeten op 10 maart!
Met vriendelijke groet, Hanna van der Horst
Campagneleider GroeneKerkenactie