Klimaatpelgrimstocht 2021 Klimaatpelgrimstocht 2021
GroeneKerken wil jou met deze nieuwsbrief inspireren om een groene kerk te worden en te blijven!

Klimaatpelgrimstocht 2021: Laat je stem horen!
Het is je vast niet ontgaan: komende weken lopen dertig internationale pelgrims door Nederland om aandacht te vragen voor het klimaat.

Als GroeneKerken organiseren we deze tocht, samen met Vastenactie, omdat we het belangrijk vinden dat we juist als kerken onze stem laten horen.

In deze extra nieuwsbrief laten we je daarom zien wat er allemaal staat te gebeuren en hoe je, ook als kerk, mee kunt doen en je stem kunt laten horen.

Lees alle informatie op onze website

Over de tocht
Van 30 september tot en met 11 oktober 2021 lopen dertig internationale pelgrims door Nederland om aandacht te vragen voor het klimaat. De pelgrimstocht startte in augustus in Polen en eindigt in november in Glasgow, bij COP26, de 26e Wereldklimaatconferentie.

De klimaatpelgrimstocht ‘Gewoon gaan!’ wordt in Nederland georganiseerd door GroeneKerken en Vastenactie in samenwerking met plaatselijke kerken.

Elke dag lopen de pelgrims een route van circa 25 kilometer. Ze lopen van stad naar stad. De plaatselijke kerken zorgen voor onderdak en eten voor de pelgrims en organiseren activiteiten rond de komst van de pelgrims.

Hoe kun jij meedoen?
Kerken, andere groepen en personen kunnen zich aansluiten bij de pelgrimstocht:

• Jullie kunnen meelopen met de landelijke klimaatmars op zondag 10 oktober. GroeneKerken en Vastenactie organiseren deze mars samen met Cordaid en Milieudefensie. Aan deze etappe, van Amsterdam Zuidoost naar Hoofddorp, kunnen maximaal 300 personen deelnemen. Lees meer en meld je aan.
  • Jullie kunnen een andere etappe meelopen met de pelgrims. Hiervoor kunnen jullie je ook aanmelden. Per dag kunnen er maximaal 60 personen met de pelgrims meelopen.
  • Jullie kunnen een klimaatpetitie ondertekenen, zelf of namens jullie kerk, waarmee jullie de aanwezigen bij COP26 oproepen tot actie. Bijna 900 anderen ondertekenden de petitie al! De pelgrims nemen deze petitie met handtekeningen mee op hun tocht naar Glasgow.
  • Bij de petitie hoort een Klimaatbrief waarin we kerken en gelovigen oproepen om in beweging te komen voor het herstel van Gods schepping. ‘Als gelovigen zien we het zorgdragen voor Gods schepping niet als een optie, maar als een opdracht. De opdracht om de ander lief te hebben en tot bloei te laten komen. Zodat gelijkwaardigheid en wederzijdse afhankelijkheid toenemen en relaties in balans worden gebracht. We laten als gelovigen onze stem horen ten behoeve van onze familie, vrienden, buren en gemeenschap. Een stem van hoop en geloof, die zich sterk maakt voor een wereld waar liefde en gerechtigheid zal zegevieren.’

Volg de tocht online
Ook vanuit je luie stoel kun je de klimaatpelgrimstocht mee beleven.
Verschillende pelgrimsjournalisten lopen voor Vastenactie en GroeneKerken mee en doen verslag door middel van verhalen van kerken en pelgrims.

Ook zullen de pelgrimsjournalisten hun verhalen en indrukken door de dag heen delen via de socialmediakanalen van GroeneKerken.

Deel de verhalen en berichten gerust binnen je kerk of netwerk!
Blogs      Facebook      Twitter

De pelgrimsroute door Nederland
30 september: Glanerburg-Borne
1 oktober: Borne-Goor
2 oktober: Goor-Colmschate
3 oktober: Colmschate-Apeldoorn
4 oktober: Apeldoorn-Voorthuizen
5 oktober: Voorthuizen-Amersfoort
6 oktober: Amersfoort (Bezinningsdag)
7 oktober: Amersfoort-Zeist
8 oktober: Zeist-Maarssen
9 oktober: Maarssen-Amsterdam Zuidoost
10 oktober: Amsterdam Zuidoost-Hoofddorp (Landelijke klimaatmars)
11 oktober: Hoofddorp-IJmuiden

Bekijk de precieze start-en aankomstlocaties

Gewoon gaan
Voor alle deelnemers aan de klimaatpelgrimstocht van Polen naar Glasgow

Ik zoek onverdachte woorden
zonder opsmuk
zonder mitsen, zonder maren
die de lucht laten vibreren

golvende geestdrift voor alle mensen die
het dode woestijnzand uit de ogen wrijven
die willen zien dat
de woedende natuur haar kracht ontvouwt
hitte, een uitgemergelde aarde, wassend water
waarheid heeft de lompheid van orkanen

Ik zoek onverdachte woorden
voor mensen
wars van polderend handjeklap
die willen doen
niet zwikken en zwalken
maar redden
waar anderen berusten of zich verrijken

echter
woorden, ook mijn woorden
het is taal van toen
vandaag willen zij die het zien
er niet langer bij stil blijven staan
zij die niet wegkijken
ze gaan
ze gaan gewoon.

Herman Kattemölle, stadsdichter Apeldoorn
zomer 2021

Blogs   Facebook     Twitter

Groenekerken is er voor alle kerken die actief aan de slag willen gaan met duurzaamheid, sociale rechtvaardigheid en het vergroenen van de eigen gemeenschap.

GroeneKerken is een initiatief van Kerk in Actie, Tearfund en Maatschappij van Welstand.