Nieuwe geluidsinstallatie in de St. Maartenskerk Nieuwe geluidsinstallatie in de St. Maartenskerk
Afgelopen week is er veel werk verzet om de verstaanbaarheid van het geluid in de Maartenskerk te verbeteren; er is een compleet nieuwe geluidsinstallatie aangebracht. Zondag 6 maart zal de eerste dienst zijn met de nieuwe geluidsinstallatie.
Aanleiding en uitvoering:
De technische staat van de oude geluidsinstallatie was niet meer geschikt voor het doel waarvoor hij gebruikt werd, er kwamen veel klachten over de verstaanbaarheid in de kerk zelf. Dit kon niet meer verbeterd worden door aanpassingen te doen in de oude installatie die uit de jaren eind 1960 begin 1970 afkomstig was. Besloten werd hier iets aan te doen door een nieuwe installatie aan te schaffen die ook multifunctioneel kan worden ingezet.
Voorafgaand aan de installatie van de nieuwe geluidsinstallatie in de st. Maartenskerk is de benodigde leidingaanleg en bekabeling door leden van het filmteam zelf gemonteerd.
In de afgelopen week is de oude installatie en luidsprekers gedemonteerd en is er een geheel nieuwe geluidsinstallatie gemonteerd. Ook hierbij hebben leden van het filmteam hun steentje bijgedragen; de demontage o.a. kwam geheel voor hun rekening, terwijl ook bij de montage assistentie is verleend.
Er is veel waardering uitgesproken door de monteurs van de firma Schaap (leverancier van de apparatuur) voor de goede voorbereiding en prettige ondersteuning de we hebben gegeven.

We zullen u de technische details besparen en ons beperken tot een korte omschrijving van de functionele mogelijkheden.
In de geluidskast is de centrale apparatuur ondergebracht, dit zijn de versterkers voor aansturing van de luidsprekers en de ringleiding welke in de hele vloer van de gemeenschapsruimte al aanwezig is.
In de geluidskast is ook een mediaspeler ondergebracht waardoor het ook mogelijk wordt geluid uit een andere bron (bv. cd, dvd, usb-stick, bluetooth of pc) over de installatie af te spelen.

Boven, bij het orgel, is de ontvanger gemonteerd voor de draadloze microfoons. Het gebruik van draadloze microfoons geven de gebruiker veel bewegingsvrijheid en maken het gebruik van kabels overbodig.

Vanaf de regietafel achterin de kerk vindt – naast de bediening van de camera - de bediening plaats van de geluidsinstallatie.  Dit gebeurd nu door middel van een tablet die op de regietafel is gemonteerd.
Er zijn geen mogelijkheden om in de geluidskast zelf aanpassingen te doen zoals het in of uitschakelen van microfoons, alle bediening, met uitzondering van de mediaspeler, wordt van af het voornoemde aanraakscherm uitgevoerd.

Als u meer wilt weten, of zien, maak dan een afspraak met een van de filmteamleden. Wij zijn altijd bereid om uitleg of een demonstratie te geven met deze nieuwe installatie.

Jaap Baas en Peter Buth,
namens het Filmteam