Hoe is het contact ontstaan? Hoe is het contact ontstaan?
Eerste bezoek van Tiel aan Kühlungsborn - 10 t/m 12 november 1989
Hartelijke ontmoeting in het weekend van de doorbraak (Wende)

Zoals in het SoW-blad van oktober november al is aangekondigd, heeft de Tweede Wereldgroep van de ZWO-groep-SoW contact gezocht met de Evangelisch Luthers gemeente van Kühlungsborn, gelegen in het noorden van de DDR aan de Oostzee. De bedoeling van deze DDR-contacten is om van elkaar te leren hoe we in onze verschillende “werelden” ons Christen zijn beleven, en welke gevolgen dit heeft voor ons handelen van alledag. We hopen ook een bijdrage te kunnen leveren aan wat meer begrip tussen mensen en volken, en naast elkaar te gaan staan en elkaar steunen waar dit nodig is. Nadat al enige tijd een briefwisseling had plaatsgevonden tussen de groep en “pfarrer” (dominee) Matthias Burkhardt, was van 10-12 november een eerste bezoek van enkele gemeente leden aan Kühlungsborn gepland. Hier volgen wat persoonlijke indrukken van deze reis:

Wie had van tevoren durven voorspelen dat zulke grote veranderingen in de DDR zouden plaats vinden?

De woensdag voor ons vertrek trad de regering af, de volgende dag het politbureau en de vrijdagmorgen van ons vertrek lazen we in de krant dat de DDR-regering de grenzen had geopend. Aan de grens bij Lübeck belanden we dan ook midden in de feestvreugde: rijen mensen die een erehaag vormden voor binnenrijdende Wartburgs en Trabanten, en sigaretten, bloemen en kranten uitdeelden. Sommige DDR-burgers waren duidelijk ontroerd.

In Kühlungsborn werden we door Matthias en zijn vrouw Christiane verwelkomd in de grote pastorie. Hier was 's avonds ook een bijeenkomst met de Junge Gemeinde (jongerengroep), de Taufelternkreis (doopouders) en gastgezinnen. In een gezellige sfeer hebben we liedjes gezongen, zoals “We shall overcome”, dat het strijdlied van de oppositie is geworden, en zijn er dia’s vertoond over Tiel.

Zaterdagmorgen zijn we met de gastgezinnen naar Bad-Doberan geweest, een plaatsje in de buurt, waar een grote oude kloosterkerk staat. ’s Middags na het Mittagessen, werd er  in het bos hout gesprokkeld voor het Sint Maartensvuur (het was die dag 11 november). Toen het donker was geworden, was er een St Maartensoptocht van de Methodistische kerk naar het kerkhof van de Lutherse kerk, waaraan ongeveer 70-100 mensen, vooral kinderen deelnamen met lampionnen en kaarsen. Op het kerkhof werd het verhaal van Sint Maarten gespeeld: een kind op een paard deelde zijn mantel met een ander kind. Toen werd het vuur ontstoken. ’s Avonds brachten we in de gastgezinnen door. Uit alle gesprekken bleek dat de mensen erg opgewonden waren over de politieke doorbraken en het openen van de grenzen (sommige waren hun hele leven nog niet in het Westen geweest).

Ze benadrukten dat open grenzen nog niet genoeg zijn, en dat ze zich nu inzetten voor vrije en eerlijke verkiezingen. Ook in Kühlungsborn leeft het Neues Forum en hebben de mensen voor democratie gedemonstreerd.

Zondagmorgen was er een bijzondere dienst in de oude Lutherse kerk (gebouwd 1220), de opening van de Friedensdekade (vredesweek). Leden van onze groep hebben mee gedaan bij de gebeden, de schriftlezing, en we hebben de gemeente twee kaarsen aangeboden. De dienst stond natuurlijk in het teken van de gebeurtenissen die week, en de preek word heel concreet gemaakt en maatschappij gericht, maar ook werd aandacht besteed aan het Conciliar Proces.