zondag 4 maart 2018

Locatie:
 Drumpt

Zondag 4 maart Drumpt 10.00-12.00 uur
Viering voorbereid met de missionaire werkgroep
Thema: Geloof, hoop en liefde

Wat geloof jij?
Als mensen deze vraag op een directe manier aan ons stellen vinden we dat vaak lastig.
Hoe vind je woorden voor zoiets persoonlijks als je geloof? Weet ik zelf soms wel wat ik geloof? En wat is geloven? Gaat het om geloven in iets? Of eerder om vertrouwen hebben in....... Het ligt er natuurlijk ook aan wie deze vraag aan ons stelt. Is het een vraag van een vriend die oprecht geïnteresseerd is in wat je geloof voor jou betekent. Iemand waarmee je zo iets persoonlijks wel mee wilt delen. Of is het een collega, waarvan je weet dat die niets van geloof en kerk moet hebben. Iemand die je wil uitdagen en vooral met kritische opmerkingen klaar staat.

Missionaire werkgroep
Vorig jaar zijn we in onze gemeente gestart met een missionaire werkgroep. Om missionair te zijn is het belangrijk vormen te vinden om je geloof te delen met anderen. Niet om jezelf bij de ander op te dringen. Maar wel om te vertellen wat onze bron van inspiratie is. Wat voor jou geloof, hoop en liefde betekent. Hoe dat je raakt. Wat je erin je dagelijks leven mee doet. In de hoop dat mensen er nieuwsgierig naar worden. In de hoop dat je iets kunt overbrengen wat voor jou belangrijk is. Niet om zieltjes te winnen, maar om te delen in de rijke traditie die we hebben. Omdat we vinden dat die ook waardevol voor andere mensen kan zijn.

Niet alleen ons geloven, ons zoeken en twijfelen zouden we ook kunnen delen met anderen. Want ook dat maakt een wezenlijk deel uit van onze spiritualiteit. We zijn op weg in het leven. Soms voelt God dichtbij. Soms voelen we zijn dragende kracht, zijn liefde of de richting die hij wijst. Maar er zijn ook periodes in ons leven dat hij ver weg is. We vol vragen en twijfel zijn. Dat hoort erbij. Mensen vinden dat wel eens verrassend. Maar de tijd dat we een vastomlijnd geloof hadden met duidelijke leerstellingen is voor de meeste van ons voorbij. Het blijft zoeken en tasten.

Op een open manier over je geloof en je twijfels spreken kun je leren. Je kunt je er in ieder geval in oefenen. Eén van de doelen van de missionaire werkgroep is het geloofsgesprek tussen gemeenteleden te bevorderen. Als we met elkaar kunnen praten over ons geloof, kunnen we het misschien ook gemakkelijker met anderen delen.

Daarom is het plan opgekomen een kerkdienst rondom dit thema voor te bereiden

Zondag 4 maart  Missionaire viering Drumpt
Thema: Geloof, hoop en liefde
Deze zondag gaat het wat anders dan anders.  De missionaire werkgroep heeft een dienst voorbereid, waarin er veel ruimte is voor ontmoeting en gesprek. We beginnen om 10.00 uur samen in de kerk en gaan daarna om 10.30 uur uiteen in groepen. Daar is eerst tijd om koffie en thee met elkaar te drinken.  Daarna hopen we op verschillende manieren met elkaar in gesprek te komen rondom de thema’s geloof, hoop en liefde.  Om zo ons geloof, maar ook onze vragen en twijfels met elkaar te delen.  Ieder kan een vorm kiezen die bij hem of haar past.  Naast gesprekken over geloof, hoop en liefde is  er ook een groep die met  liederen of bibliodrama het thema gaat verkennen.  We eindigen   in de kerk en hopen  daar rond  12.00 uur met elkaar af te sluiten.  Ook voor de kinderen en de tieners is er een programma. Ds. Karin Spelt

Bibliodrama
Een creatieve manier om met elkaar te delen wat je raakt in een bijbelverhaal is bibliodrama. Dat gaat in ieder geval een plek in het programma krijgen. Onder leiding van Peter Minnema kan een groep kiezen voor bibliodrama. Van 4 tot 10 maart wordt er in verschillende landen een bibliodrama-speelweek georganiseerd.
Het motto is:  ‘Wanneer velen samen spelen is dat het begin van een nieuwe werkelijkheid!’
In deze week wordt op meer dan 30 plekken verspreid over  vier landen bibliodrama gespeeld.  De vier landen zijn:  Zwitserland,  Duitsland,  Nederland en Oostenrijk. Ook wij willen daar aan mee doen.Ons verbindt, dat we op verschillende plekken in dezelfde week bibliodrama spelen en er op vertrouwen, dat in het horen van Gods Woord een nieuwe werkelijkheid begint. Een eigentijdse manier om met bijbelverhalen bezig te zijn en je geloof en je vragen en twijfels te delen.
Nieuwsgierig geworden naar wat er allemaal gaat gebeuren? Kom dan op 4 maart naar de kerk in Drumpt en laat u verrassen.