Passieconcert Tiels Madrigaal Koor op 24 maart Passieconcert Tiels Madrigaal Koor op 24 maart
Traditiegetrouw geeft het Tiels Madrigaal Koor een concert op Palmzondag in de Maartenskerk. Dit jaar is dat op 24 maart. Er staan twee stukken op het programma, het Stabat Mater van Joseph Rheinberger en het beroemde en geliefde Requiem van Gabriel Fauré. Beide stukken worden op het romantische, 19e eeuwse orgel van de Maartenskerk begeleid door Jonathan Kooman.
De teksten van deze composities zijn geschreven in het Latijn en stammen uit de Middeleeuwen. Het Stabat Mater beschrijft het intense verdriet van Maria om haar zoon Jezus, die sterft aan het kruis.
Muziek op deze tekst wordt vaak gezongen in de Passietijd, waarin immers het lijden en de kruisiging van Jezus worden herdacht.
De teksten van het Requiem werden oorspronkelijk gezongen bij uitvaartplechtigheden, maar werden later ook ver- en bewerkt in allerlei composities waarin doden worden herdacht, bv. in het War Requiem van Benjamin Britten of het Deutsches Requiem van Johannes Brahms
Op 24 maart zingt het Tiels Madrigaal Koor het Requiem van Gabriel Fauré. Het is een intens, melodieus stuk, waarin de doden worden betreurd, en waarin gebeden wordt voor hun eeuwige rust. Helaas zijn er in de huidige tijd nog steeds veel dodelijke slachtoffers te betreuren in de oorlogen die woeden. En ook deze slachtoffers hebben moeders die machteloos staan tegenover dit grote verdriet.
Zowel het Stabat Mater van Rheinberger als het Requiem van Fauré verklanken onnavolgbaar verdriet en machteloosheid, maar ook hoop op eeuwige rust.

Wanneer: 24 maart om 16.00uur
Waar: St. Maartenskerk Tiel